Zakelijke bankrekeningen vergelijken in 2016 [NL/Dutch]
In 2011 betaalde je 7 tot 9 maal méér voor een zakelijke rekening dan voor een particuliere rekening.
Die verschillen zijn sterk teruggelopen – althans, als je een kleine, dienstverlenende ondernemer bent van het kaliber vertaler of adviseur. Zelfs dan betaal je nog steeds minimaal 2 tot 3 maal zoveel voor je zakelijke rekening dan voor je privérekening.
Het verschil wordt de laatste jaren gemaakt door bankrekeningen die speciaal op ondernemers met een kleine paymentservicesbehoefte zijn gericht. Hieronder een overzicht:
– Oogluikend privérekening (24 € p.j.)
– Knab Zakelijk (60 € p.j.)
– ASN Zakelijk (72 € p.j.)
– Regiobank ZZP Rekening (75 € p.j.)
– SNS ZZP (90 € p.j.)
Bij de vier zakelijke rekeningen zijn de eerste 1.000 reguliere transacties (het doen en ontvangen van overschrijvingen en het doen van PIN- en IDEAL-betalingen) gratis. Daarnaast ontvang je er een beetje creditrente, met uitzondering van (op dit moment) Regiobank.
Een winkelier daarentegen die wil dat zijn zakelijke bank alle paymentservices voor zijn rekening neemt, dus ook het storten van contant geld, het ontvangen van IDEAL-betalingen op zijn webwinkel en het ontvangen van automatische incasso, heeft weinig keus. Er zijn drie banken met uitgebreide opties, algemeen bekend:
– ABN Amro MKB
– ING Zakelijk
– Rabobank Zakelijke Rekening
De vaste abonnementskosten hiervan beginnen rond de 120 euro per jaar. Daarnaast betaal je een klein bedrag per transactie.
Ten slotte heb je nog wat tussenvormen:
– Regiobank MKB Rekening
– SNS Zakenrekening
– Triodos Internet Zakelijk
– Van Lanschot Zakelijk
Hiervan is nuttig te weten dat de Regiobank- en SNS-rekeningen vrijwel dezelfde abonnementskosten hebben als hun ZZP-varianten (Regiobank is overigens net als ASN Bank een dochter van SNS), maar dat je daarnaast per transactie betaalt.
De Van Lanschot-rekening wordt niet prominent op hun website getoond. Ik vermoed dat deze vermogensbeheerder met name een zakelijke rekening aanbiedt, zodat hun klanten niet twee verschillende banken hoeven aan te houden. Hun jaarabonnement (rekening, bankpas en online bankieren) is dan ook het duurste van allemaal.
De vreemde eend in de bijt is daarmee Triodos: je betaalt hetzelfde tarief als de banken voor retailers terwijl je er een ZZP-rekening voor terugkrijgt. Misschien dat als iemand van Triodos dit leest, ze het me kunnen uitleggen.
In het bovenstaande heb ik waar ik prijzen heb genoemd, gekeken naar pakketten waarbij minimaal een bankrekening, een bankpas en online bankieren zijn inbegrepen. Bij de meeste banken kun je ook niet minder afnemen.
Kijk niet alleen naar de abonnementskosten
Wat mij bij mijn onderzoekje vooral opviel, is dat zakelijke rekeningen complexe producten zijn die niet makkelijk één op één te zijn te vergelijken. Dat is mede waarom ik niet overal de abonnementskosten noem. Als je een bankbehoefte hebt die ingewikkelder is dan het ontvangen en doen van hooguit enkele honderden overschrijvingen per jaar, dan ga je rekeningen al gauw vergelijken op het aanbod van overige diensten en de daarbij horende kosten.
Kijk dus niet alleen naar de prijs van een rekening, maar ook naar de omvang van het pakket. Producten die sommige banken goedkoop en andere banken duur of zelfs helemaal niet leveren, zijn: extra bankpassen, advies, transacties, automatisch overschrijven, zakelijk sparen, incasso, acceptgiro, gegevensexport voor je boekhoudpakket enzovoort.
Er is momenteel niemand die een goede vergelijking biedt tussen de verschillende diensten die een bank bij zijn zakelijke rekening aanbiedt. Vorig jaar vergeleek MoneyView de voorwaarden van zakelijke rekeningen, maar de resultaten zijn alleen in een heel summiere samenvatting te zien voordat je tegen de paywall opbotst. Hun document Criteria Product Rating Voorwaarden Betalingsverkeer is echter nuttig leesvoer voor wie wil zien waar je bij de keuze van een bank allemaal op kunt letten.
Mijn onderzoek werd bemoeilijkt doordat banken niet vermelden welke diensten ze niet aanbieden. Daardoor is het lastig uit te vinden of een dienst ontbreekt. ASN Bank en Knab zeggen bijvoorbeeld niets over periodieke overboekingen. Betekent dit dat ze die niet aanbieden? Of dat ze ze wel aanbieden, maar niet vermelden? Misschien vermelden ze ze wel, maar kan ik ze niet vinden, omdat ik de verkeerde zoektermen gebruik?
De zakelijke rekeningen heb ik vergeleken met het zakelijk gebruik van een (eventueel tweede) particuliere rekening. Deze heb ik Oogluikend Privérekening genoemd, omdat de banken weliswaar het zakelijk gebruik van privérekeningen verbieden, maar sommige banken het oogluikend lijken toe te staan.
Overduidelijk lokkertjes als starterspakketten heb ik uit mijn vergelijking weggelaten.
Wat nu als je eerst aan een goedkope rekening genoeg hebt, maar later meer payment services nodig hebt? Moet je dan overstappen? Knab wijst erop dat je aanvullende payment services bij derden kunt inkopen. Aangezien ik daar helemaal geen verstand van heb (ik voldoe zelf met gemak aan de ZZP-definitie), laat ik het aan anderen over daar iets over te zeggen. De naam Mollie hoor ik regelmatig voorbijkomen; via deze PSP kun je in elk geval online betalingen ontvangen.
De toekomst
Het landschap voor zakelijk bankieren zag er vijf jaar geleden heel anders uit. Vijftien jaar geleden was het wéér anders. Ik begon in 2000 voor mezelf, en toen kon je nog een gratis rekening bij de Postbank krijgen en waren de ING-rekeningen daarentegen (voor mijn gevoel althans) peperduur.
Het enige wat je daaruit over de toekomst kunt concluderen is dat die er heel anders kan uitzien. Dat kan een reden zijn om een bank met een uitgebreid dienstenpakket uit te kiezen of om juist om de zoveel tijd je bankierbehoefte opnieuw vast te stellen en tegen het aanbod van die tijd te houden.
Disclosure: als je zoals ik regelmatig voor reclame- en internetbureaus werkt, ligt er wel eens een bank op je bordje. Ik heb echter aan zoveel verschillende bankensites gewerkt, dat ik me niet kan voorstellen in dit artikel een bank al dan niet bewust te hebben bevoordeeld.
Leave a Reply