Noach 3000

Legenda:
*** = onbekend
--- = niet van toepassing


 
Auteur(s)
Naam auteurJohn Vanderaart
Functie auteur***
Adres auteur***

Softwarehuis
Naam---
Contactinformatie---

Uitgever
NaamCommodore Dossier
Contactinformatie ***

Vorm uitgave
UitgavedatumNajaar 1986
Verkrijgbaar op/bijCommodore Dossier (tijdschrift), intypbare listing.
Prijsgratis (bij tijdschrift)
Voor systemenC64

Gegevens verstrekt door
Naam---
Contactinformatie---
Relatie tot het spel---
Opmerkingen Branko:
Van dit spel weet ik ook niet of het een echt tekstadventure is. Het was een programma waarvan de (machinetaal-)listing in de Commodore Dossier stond. Loste je het spel op, dan kon je een Amiga winnen. Ook dit was me te veel tiepwerk.
Branko nogmaals:

Ik heb het blad nu voor me liggen, dus kan er iets meer over vertellen. Commodore Dossier, of Dossier Commodore, het was nooit helemaal duidelijk hoe het moest worden uitgesproken, werd uitgegeven door VNU Business Publications BV onder redactie van Wouter Hendrikse, die nu zijn eigen uitgeverij heeft (Haarlems Uitgeef Bedrijf).

Het blad schreef: "Noach 3000 speelt zich natuurlijk af omstreeks het jaar 3000. De aarde is in het jaar 2345 getroffen door een nucleair Star Wars-missertje. [Iedereen dood, maar een slimme professor had een genenkopie van al het leven op aarde gemaakt en die kopie in drieën gesplits. Nu moeten drie robots proberen er weer ÚÚn kopie van te maken.]"

[cover scan] [scan deel listing]
Afbeeldingen: de cover van het betreffende nummer van Commodore Dossier met de drie robots uit het adventure, en een miniscuul deel van de listing dat je moest intypen als je het spel uberhaupt wou spelen. Bron: Commodore Dossier.

Martijn vult aan:
Dit spel gaat over drie robots in een ruimteschip wat op de aarde dreigt te vallen. Dat moet je zien te voorkomen. Het spel stond eerst in de Commodore Dossier om in te tikken, maar er zaten een aantal typo's in waardoor het niet goed werkte. Later is er een verbeterde versie afgedrukt. Op een gegeven moment heeft Commodore Dossier een bandje uitgebracht waar onder andere dit spel op stond, maar toen was de wedstrijd al afgelopen. Het is in ieder geval wel een tekstadventure (zonder graphics).

Jan Lubbers meent dat dit een MUD was en niet een tekstadventure. Mij is dat uit de omschrijving niet helemaal duidelijk; er is sprake van een tweede listing waarmee je een soort MUD aanmaakt, Moddergevecht genaamd, maar of dit bij de wedstrijd hoort is niet helder.

Alex Dijkstra schrijft op 5 maart 2003 (Let op, spoilers!):

Hier nog wat meer informatie over het tekstadventure noach 3000. Ik heb dit vandaag zitten spelen en heb 98% weten te behalen, maar daarna loopt het spel helaas vast.

Het spel gaat over drie robots die op een kunstmaan zitten. Iedere robot heeft verschillende eigenschappen. Robot 0 is rood en slim, maar wil geen acties uitvoeren. Robot 1 is groen en sterk, maar wil niets doen. Robot 2 is blauw en dom, maar doet wel alles wat je hem opdraagt. Iedere robot heeft een flacon met gekleurd genetisch materiaal bij zich. Voordat je het spel uitspeelt moet je aan iedere robot de bij hem behorende flacon geven. Aan het begin van het spel is het volledig donker op de kunstmaan. Robot nul kan je hulp bieden hoe je dit probleem moet oplossen. Robot 1 kan met de verkregen informatie het licht aandoen (PAK SLEUTEL, DRAAI KNOP). Robot 2 is vervolgens de robot waar je het meeste aan hebt.

Ten eerste moet je helemaal onderin de kunstmaan gaan (Er zijn vijf verdiepingen). Je moet hier eerst de soldeerbout en de voorhamer pakken. In de zuidelijke ruimte moet je de brandstofkraan van de motoren open draaien. Druk nog niet op de rode knop bij de motoren, want je moet eerst de goede co÷rdinaten voor de landing instellen. Ga naar het middelste niveau en pak de identiteitskaart uit de prullenmand. Sloop de lade van de archiefkast met behulp van de voorhamer en lees in het logboek dat je de vierde code 2x moet gebruiken. Ga nu naar de bovenste verdieping en ga naar de databank waar een draadje los zit. Dit kun je repareren met de soldeerbout. In de landingsplaatsengids die je op dit niveau aantreft vindt je een viertal codes. Nadat je de identiteitskaart in de computer hebt gestoken, kun je deze in de computer invoeren. De code hcc zorgt er voor dat alle teksten volledig leesbaar zijn (bij robot 1 en 2 zijn namelijk niet alle letters zichtbaar). Als je de code cvb hebt ingevoerd in de computer kan je deze ook als co÷rdinaten invoeren. Je krijgt dan de melding dat dit de juiste co÷rdinaten zijn, maar vervolgens loopt het spel bij mij vast.

InzenddatumT/m 21-2-2008
Gecontroleerd doorBranko Collin
Controledatum21-2-2008

Naar het spellenoverzicht.
Naar huis.
Pagina laatst veranderd op 18 september 2011.